Saskia over reclame maken en klanten krijgen
Blog 1:
Hallo kindercoaches,
In de poll in de Facebookgroep heb ik gezien dat jullie wel wat extra info wilden over "klanten krijgen". Daarom besloot ik om via deze blog en bijhorende video een kijkje achter de schermen van mijn praktijk te gunnen.
Weekend van de klant
Op 30 september en 1 oktober is het 'het weekend van de klant'. Ik geef dan al mijn bestaande cliënten die week een mooie attentie, op kindermaat. Dit is een jaarlijkse traditie.
De gemeente organiseert
Dit jaar organiseert de gemeente Nijlen een feestweekend waarbij er op zondag een reuzenrad van fortuin op het Kerkplein staat. Mensen die dat weekend iets kopen bij een lokale handelaar, krijgen een bonnetje waarmee ze aan het rad mogen komen draaien. Zo kunnen ze kans maken op leuke en mooie prijzen.
Mijn bijdrage
Ikzelf verloot 6 bons voor gratis Access bars massages. Een hele mooie prijs, dus. Maar men was ook nog op zoek naar leuke, kleine gadgets. Dus heb ik gisteren 34 pakjes met een sleutelhanger en stickers samen met mijn visitekaartje rond Access bars ingepakt.
Wat heeft mij dit gekost?
Belangrijk: Wat heeft mij dit gekost? Niet zo veel. De sleutelhangers: daar heb ik er veel van op voorraad. Die gebruik ik om mijn Access bars te promoten en om met kinderen mee te geven voor meer zelfvertrouwen. Ik heb ze goedkoop gekocht bij AliExpress. De stickers: zijn een overschot van een aantal jaren geleden nieuwjaarszingen en geef ik ook wel eens cadeau als cliëntjes jarig zijn. De stickers zijn goedkoop en komen van de Action. De leuke zakjes komen van AliExpress en zijn ook overschot van het nieuwjaarszingen. Mijn visitekaartjes van de Acess bars die waren al gedrukt. Deze dienen om uitgedeeld te worden, anders zou het zonde zijn. Als ze in de kast blijven liggen, brengen ze niets op. Dit is de ideale gelegenheid om ze uit te delen.
Wat brengt mij dit op?
Maar wat gaat mij die reclame via de kleine gadget-pakketjes opbrengen? Hier mag ik geen grote verwachtingen van hebben. Want hier spreek ik, zoals ze dat in de marketing noemen, een 'koude' doelgroep aan. Zij kennen me nog niet en hebben me nu waarschijnlijk nog niet nodig. Dus als iemand op 1 oktober mijn zakje in handen krijgt, zal mijn telefoon niet roodgloeiend staan of mijn mailbox niet overvol zitten met aanvragen. Niet die dag, niet die week, waarschijnlijk ook niet die maand. Maar ik heb wel mijn naam en mijn aanbod verspreid en mensen iets kleins gegeven. Ik hoop dat als ze ooit iemand zoals mij nodig hebben of als ze iemand anders hierover horen spreken, zij aan mij denken.
Hoop-reclame
Maar je voelt het al: dit is hoop-reclame. Gelukkig heeft het me weinig gekost en als er 1 return op lange termijn uitkomt op 34 pakketjes, dan heeft het héél goed gewerkt.
Ontnuchterende boodschap
Wat mag ik nu verwachten van die 6 cadeaubons voor een gratis Access bars massage? Je zou denken: héél veel want het is gratis, mensen gaan direct een afspraak boeken. Maar ook dat is niet waar ! Dat weet ik uit ervaring van mijn vorige bons, die ik bv. ook al eens als prijs had meegegeven met een lokale quiz. En denk ook aan jezelf: hoeveel bons, die je bv. met kerst of je verjaardag krijgt, laat jij vervallen in de kast?
Juiste doelgroep
Plus: dit is een high end aanbod van mij. Dus als er toch iemand komt, komt die dan ook terug? Want net zoals bij de kleine gadget-pakketjes heb ik hier een koude doelgroep aangesproken en bovendien misschien niet mijn ideale doelgroep die dit high end aanbod herhaaldelijk wil kopen.
Vervolg-acties
Waar ik wel voor zorg: dat de persoon die de gratis bon komt uitproberen een goede ervaring krijgt en als bedanking omdat die iets nieuws en onbekend komt uitproberen, geef ik hem/haar een bon mee zodat die de volgende keer aan halve prijs kan komen. Ik geef ook een vriendschapsbon mee. Deze bon kan men geven aan iemand die men goed kent en die men ook een massage gunt. Zo wordt de positieve boodschap verspreid, en nog veel krachtiger dan een recensie.
Reclame op een makkelijke manier
Dus: Dit is reclame op een makkelijke manier, die me niet veel energie en geld kost. Maar wat natuurlijk ook betekent dat dit niet 1-2-3 gaat opbrengen. Ik ben me hiervan bewust en toch grijp ik deze kans. Want het helemaal niet doen, zou helemaal dom en belachelijk zijn.
Update:
Op zondag 1 oktober kreeg ik door de actie van het weekend van de klant al 1 nieuwe vind-ik-leuk op mijn Facebookpagina van de praktijk. Op dinsdag 3 oktober werd er al een gratis Access bar sessie gereserveerd. Hier ben ik enorm blij mee, want dit is al meer dan ik gehoopt had.